NL | EN

Servicekosten per klant en data-analyse

Servicekosten per klant en data-analyse

Servicekosten per klant zijn een overwegend proces gestuurde financiële analyse die wordt gebruikt om de winstgevendheid van klantenaccounts te berekenen ten opzichte van daadwerkelijke bedrijfsactiviteiten; rekening gehouden met overhead en servicekosten.

Na de analyse van de servicekosten per klant zijn de logistieke kosten voor elke klant en elk product bekend. Dit toont de verborgen winsten en verliezen achter de totale winst. Veelgebruikte statistieken, zoals logistieke kosten per eenheid, of kosten als % van de omzet, maken onvoldoende onderscheid tussen klanten / producten.

Hoewel bedrijven doorgaans een algemeen inzicht hebben in logistieke kosten, kunnen ze deze vaak niet uitdrukken voor een klant, product of groep klanten/producten. Met deze kennis kunnen bedrijven echter een optimale winstgevendheid behalen door zich doelmatig te richten op kostenbesparingsinitiatieven, heronderhandeling van commerciële voorwaarden en de weg naar marktveranderingen.

Hoe werkt het model?

Het model werkt door alle logistieke processen op te splitsen en er kostendrijvers aan toe te kennen. De activiteiten en bijbehorende middelen / kosten worden toegewezen op klant- / productniveau met behulp van een op activiteiten gebaseerde kostenmethodologie. Het model houdt rekening met de verschillende activiteiten die nodig zijn op een granulair niveau – vandaar dat we de kosten per klant, klantengroep, geografie, product, productgroep enz. kunnen terugvoeren in het vertrouwen dat de kostprijsberekening de ingezette middelen weerspiegelt.

Wat kunt u veranderen?

Er kunnen kosten worden bespaard door te focussen op een beter beheer van onrendabele bedrijfsgebieden – of het nu gaat om het verminderen van de leveringsfrequentie aan groepen klanten die dure servicekosten per klant hebben, het omvormen van het distributienetwerk om de kosten te verlagen; of het verplaatsen van dure klanten naar een distributeurmodel.

Deze kostenbesparingen kunnen klanten in staat stellen commerciële onderhandelingen aan te gaan, gewapend met een duidelijk inzicht in de kosten voor een bepaald type klant of productgroep. Onze gespecialiseerde consultants bieden een op maat gemaakt prijs-naar-servicemodel aan op basis van de bekende servicekosten per klant, bijvoorbeeld korting op volledige palletbestellingen. De Go Supply Chain heeft op maat gemaakte cost to serve-modellen voor klanten in retail, FMCG en Non-FMCG. De modellen zijn goed gestructureerd en we werken nauw samen met uw team in ontwikkeling en overdracht.

Overwegingen bij cost to serve-modelling

  • Zijn sommige van onze klanten onrendabel?
  • Wat hebben de onrendabele klanten gemeen?
  • Wat kunnen we veranderen om de kosten per klanten met hoge servicekosten te verlagen?
  • Kunnen we onze prijzen aanpassen om positief klantgedrag te stimuleren?
  • Kunnen we op sommige gebieden concurrerender zijn?
  • Zijn sommige van onze producten onrendabel? Welke?
  • Kunnen we ons meer richten op klanten met lage servicekosten per klant en producten?

Mogelijke risico’s

  • Uitgaan van een algemene cost-to-serve per case of % van de omzet
  • Uitbreiding van het bedrijf in gebieden die veel kosten met zich meebrengen, waardoor de winstgevendheid afneemt
  • Klanten een zeer hoog serviceniveau bieden zonder de kosten terug te verdienen
  • Onderhandelen over prijzen zonder de servicekosten per klant te kennen, waardoor onrendabele deals worden gesloten
  • De meest winstgevende verkoop verliezen aan concurrenten die de cost-to-serve begrijpen
  • Ongewild verkopen en promoten van producten die onrendabel zijn

Procesontwerp en gegevensmodelling

Om goede en effectieve -oplossingen voor de voorraadketen te bieden, moeten bestaande processen worden geanalyseerd, verbeteringen worden geïdentificeerd en oplossingen worden ontworpen en op papier worden gezet. De oplossingen worden theoretisch getest met behulp van software-modelling, rekening houdend met de menselijke “interventie” -factor.

Naast de volledige beoordeling en het ontwerp van de toeleveringsketen, zullen consultants van The Supply Chain Consulting Group (SCCG) binnen het gebruikelijke proces uitzonderingsprocessen ontwikkelen, ook wel bekend als Supply Chain Event Management. Dit is om ervoor te zorgen dat een storing in de toeleveringsketen in één gebied kan worden gecompenseerd, of kan worden omzeild door een uitzonderingsproces, zodat de hele of een deel van de toeleveringsketen niet tot stilstand komt en nog steeds kan functioneren.

  • Bedrijfsmodelling en statistische analyse met Excel (inclusief VBA-ontwikkeling)
  • Database-ontwikkeling met gebruik van MS Access
  • Netwerkanalyse en optimalisatie
  • Mogelijkheden routeplanning transport
  • Gegevenspresentatie (Visio, PowerPoint)
  • Projectmanagement en administratie
  • Geografische analyse – thematische kaarten, zwaartepuntstudies
  • Tijd en beweging en operationele werkstroomstudie en planning van vereiste middelen
  • Operationele en modelling toeleveringsketen
  • Operationeel proces en ontwerp
  • Supply Chain Event Management (SCEM)
  • Procesapplicatie en implementatie van oplossingen

Aangezien systeem gestuurde processen de afgelopen twee decennia zijn toegenomen, is ook de beschikbaarheid van gegevens toegenomen, vaak tot onbeheersbare niveaus. Hoewel het vanuit managementperspectief fantastisch is om toegang te hebben tot zoveel historische informatie, kan het vaak een overbelasting van gegevens zijn en verliest men de mogelijkheid om de informatie snel en effectief te analyseren.

Door jaren van gedetailleerd supply chain-management en analyse hebben de consultants van SCCG aanzienlijke vaardigheden opgebouwd in data-analyse en bedrijfsvormgeving, waardoor we informatie snel kunnen analyseren en met absolute duidelijkheid kunnen presenteren. We voeren regelmatig alle soorten bedrijfsconstructies uit, inclusief klantwaardemodellen, wachtrijtheoriemodellen (voor sitelay-outs), meervoudige regressieanalyse, procesmodelling, prognoses en gegevensconsolidatie. De basisvaardigheden ontwikkeld door The Supply Chain Consulting Group betekent dat we onze klanten regelmatig meer waarde bieden buiten de traditionele supply chain-omgeving door de analytische vaardigheden te bieden om:

 

  • Klantwaarde te bepalen
  • Prijsstelling producten met koppelingen
  • Prijsstelling producten op basis van een subjectief bepaalde vraag
  • Optimaliseren kapitaalbudgettering en financiële planning

Specialisten voorraadketen en logistiek

Bel ons +44(0) 1926 430 883​

Specialisten met veel ervaring in alle aspecten van voorraadketens en logistieke operaties, ditributienetwerk-strategie, netwerkstrategie, opslagactiviteiten,  logistiek e-commerce en ontwerp van magazijn en distributiecentra.