NL | EN

E-Fulfilment

E-Fulfilment

De unieke eisen van e-commerce verschillen sterk van die van traditionele retailkanalen, en het distributieproces moeten hier specifiek op worden afgestemd. De sleutel tot een efficiënte e-fulfilment-operatie is het perfectioneren van de ontwerp- en processtromen om lay-outs, werkstroom, middelen en systemen te optimaliseren in een 24/7 picking-operatie.

Het team van Supply Chain Consulting Group (SCCG) heeft gespecialiseerde toeleveringsketen- en logistieke consultants die ervaren zijn in logistieke projecten op het gebied van e-fulfilment en hebben samengewerkt met toonaangevende online retailers.

De consultants voor magazijn en distributiecentra hebben bijvoorbeeld projecten uitgevoerd voor de e-commerce retailer Bodybuilding.com. Voor het picken, verpakken en verzenden is een speciaal gebouwd e-fulfilment voor het Europese logistieke centrum opgezet, de casestudy kan worden gelezen door hier te klikken.

Bovendien kreeg SCCG in 2018 een contract toegewezen voor het volledig ontwerpen en berekenen van een nieuw, geheel geautomatiseerd, speciaal gebouwd groot e-fulfilment- en distributiecentrum van 250.000 vierkante meter in het VK.  Dit project was voor een omvangrijke online retailer, om tegen 2022 volledig operationeel te zijn. SCCG is tevens verantwoordelijk voor het programmabeheer van de automatisering, de inrichting, de implementatietesten en de inbedrijfstelling van dit nieuwe, volledig geautomatiseerde centrum.

De eisen van e-commerce zijn heel anders dan bij traditionelere verkoopkanalen en de standaard of meer traditionele magazijn- en distributieprocessen (hoe geavanceerd ook) en zijn niet altijd opgezet om met e-fulfilmentprocessen om te gaan.

Het exclusieve video-interview hieronder van Bodybuilding.com laat de voordelen zien van een speciaal gebouwd distributiecentrum voor e-fulfilment, de specifieke operationele vereisten voor e-commerce en de snelheid en het volume waarmee bestellingen kunnen worden verwerkt met relatief weinig personeel.

Het draait allemaal om de ontwerp- en processtromen om lay-outs, werkstroom, hulpmiddelen en systemen te optimaliseren in een 24/7 picking operatie. De ontwerpspecialisten op het gebied van logistiek en distributiecentrum van The Supply Chain Consulting Group hebben zich ontwikkeld met de marktvereisten en we hebben nu een aantal e-fulfilmentprojecten met succes afgerond.

Koopgedrag van consumenten heeft invloed op uw logistieke activiteiten

Operaties die zijn opgezet om middelgrote of bulkbestellingen voor winkels (B2B) af te handelen en moeten vervolgens e-commerce rechtstreeks aan de consument (B2C) toevoegen. Ze worden plotseling geconfronteerd met het besef dat het online koopgedrag van de consument een ernstige impact kan hebben op de pick- en verzendingsactiviteiten.

Deze veranderingen in koopgedrag, mogelijk gemaakt door het gemak waarmee het product kan worden besteld en geretourneerd, zijn onder meer:

  • Het aantal varianten van een besteld product (bijv. maat of kleur)
  • De procentuele stijging van het productretours
  • De mogelijkheid om zoveel items te retourneren als men wil (vaak gratis)
  • Volumepatronen van bestellingen gedurende de week en/of maand

De aard van het B2C e-commerce model betekent dat de orderprofielen waarschijnlijk zullen veranderen omdat de B2C-bestellingen kleiner zullen zijn (d.w.z. minder artikelen per bestelling) in tegenstelling tot de middelgrote of bulk B2B-bestellingen.

Het verwerken van zowel B2B- als B2C-orderprofielen in dezelfde faciliteit is gebruikelijk bij veel bedrijven, maar er zijn veel verschillende meningen over hoe het kan worden gedaan en hoe succesvol dit is.

De optie van een centrum toegewijd aan e-commerce fulfilment heeft natuurlijk de voorkeur, maar is niet altijd mogelijk afhankelijk van het vereiste investeringsniveau, aangezien deze faciliteiten vaak een mate van automatisering en mechanisatie zullen hebben. Als het echter op de juiste manier is ontworpen en uitgerust, kan een speciaal gebouwd e-fulfilmentcentrum meestal een groter aantal bestellingen en individuele artikelen per uur per operator verzenden. Dit werkt optimaleren dan te proberen het te integreren in de meeste traditionele B2B-magazijn- en picking operaties. Er zijn geen eenzijdige juiste of foute manieren voor een logistieke en fulfilment e-commerce-strategie, aangezien deze afhankelijk is van verschillende factoren, waaronder productmix, sector, verhouding van internetorders tot totale orders, omvang van de faciliteit en capaciteit enz. …

Vragen die u moet overwegen

Enkele van de vragen waarmee u rekening moet houden bij het bepalen van uw e-fulfilmentstrategie en die kunnen worden beantwoord door de ervaren logistieke e-commerce consultants van The Supply Chain Consulting Group zijn (maar niet beperkt tot):

  • Gaat uw nieuwe e-commerce productaanbod exponentieel groeien?
  • Hoe worden pick-face lay-outs geoptimaliseerd bij het picken van B2C- en B2B-bestellingen vanaf dezelfde locaties?
  • Welke picksystemen zijn optimaal voor verschillende soorten orders?
  • Welk niveau van automatisering en investering zal de logistieke operaties van mijn e-commerce optimaliseren?
  • Is het uitbesteden van uw e-commerce-operatie een overweegbare optie?
  • Wat zijn de werkelijke overheadkosten en kosten per verkocht en geleverd product?
  • Wat zijn de concurrerende klantenserviceniveaus die moeten worden bereikt?
  • Wat is mijn productprijs om concurrerend te blijven en de kosten voor e-fulfilment te dekken?
  • Welk deel van de totale verkoopkosten wordt toegewezen aan bezorging en retourverwerking?
  • Wat zijn de IT-systeemvereisten voor logistieke e-fulfilment operaties?

Het feit blijft dat de e-commerce retailer betalingssystemen, administratie- en klantenservicepersoneel, opslag- en voorraadbeheersystemen en een fysieke logistieke infrastructuur nodig heeft om dezelfde of betere service te bieden als een fysieke winkel. De vraag is wat de beste strategie is voor uw logistieke e-commerce operaties?

Het beste startpunt is om de experts van The Supply Chain Consulting Group te bellen.

Specialisten voorraadketen en logistiek

Bel ons +44(0) 1926 430 883​

Specialisten met veel ervaring in alle aspecten van voorraadketens en logistieke operaties, ditributienetwerk-strategie, netwerkstrategie, opslagactiviteiten,  logistiek e-commerce en ontwerp van magazijn en distributiecentra.