NL | EN

Barry M Cosmetics Case Study

Barry M Cosmetics (BMC) is het toonaangevende Britse kleurcosmetica bedrijf dat in 1982 door Barry Mero werd opgericht in Londen. BMC staat bekend om zijn brede assortiment kleurrijke, dierproefvrije, trendy producten en streeft ernaar hoge kwaliteit te bieden tegen betaalbare prijzen.

In de vroege jaren 80 had Barry verschillende verkooppunten in Londen die schoonheids- en cosmetische producten verkochten. Dramatische, buitensporige make-up was in de mode, maar hij ontdekte dat niemand de opwindende en levendige kleuren produceerde die zijn klanten echt wilden. Dus creëerde hij in juni 1982 het BMC-assortiment. BMC werd al snel een cultnaam op het gebied van kleurcosmetica.

De verkoop van BMC in het VK verloopt voornamelijk via Superdrug, Boots en Tesco, maar de producten worden ook verkocht door River Island en een kleine hoeveelheid via de onlineverkoop van Amazon; hoewel de onlineverkoop slechts twee tot drie procent van de omzet van BMC vertegenwoordigt.

De bedrijfsfocus van BMC was het verhogen van de verkoop via hun huidige retailmarkt, waarbij een verhoogde activiteit verwacht werd gedurende de volgende één tot drie jaar. De toenmalige faciliteit van 697 m2 van BMC bestond uit een begane grond voor productie- en opslagactiviteiten, een mezzaninevloer, voornamelijk voor productie en een kleine opslagruimte voor bepaalde bulkproductlijnen. De operationele site was nagenoeg vol en door het gebrek aan fysieke ruimte binnen deze faciliteit werd het steeds moeilijker om de dagelijkse activiteiten te beheren. BMC maakte ook gebruik van een extra opslagplaats buiten de site die de opslag bood van ongeveer 300 pallets met bulkmateriaal voor het fabrieksproces, waaruit de materialen met regelmatige tussenpozen gedurende de dag zouden worden opgehaald en overgebracht naar de hoofdproductiefaciliteit.

BMC erkende dat ze meer ruimte moesten verwerven in de vorm van een ander magazijn. Om de plannen voor hun nieuwe faciliteit correct uit te voeren, riep BMC de steun in van de Specialist Logistics and Warehouse Consultancy, The Supply Chain Consulting Group (SCCG). BMC heeft RM Partnership geraadpleegd om hen plannen te bezorgen voor een nieuwe faciliteit, waarvoor, zodra het perceel beschikbaar kwam, de bouw begon in het voorjaar van 2014.

C gaf SCCG de opdracht om geoptimaliseerde ontwerp lay-outs te ontwikkelen voor hun nieuwe magazijn en productiefaciliteit van 1858 m2, waarvoor het SCCG-team hun eigen CAD-systeem gebruikte om nauwkeurige weergaven te leveren voor goedkeuring door BMC, inclusief opslag en gedefinieerde werkgebieden, inpak- en verzendingsoperaties en gedefinieerde productiegebieden.

SCCG moest ook een operationele specificatie en budgetcalculatie opstellen voor een geschikt Warehouse Management System (WMS) als aanvulling op de huidige Opera-warehousing-module; naast het bieden van Standard Operating Procedures (SOP’s) ter ondersteuning van een verbeterd WMS en aanbevelingen voor Material Handling Equipment (MHE) ter ondersteuning van operaties in de nieuwe faciliteit.

Other Clients in this Sector

Specialisten voorraadketen en logistiek

Bel ons +44(0) 1926 430 883​

Specialisten met veel ervaring in alle aspecten van voorraadketens en logistieke operaties, ditributienetwerk-strategie, netwerkstrategie, opslagactiviteiten,  logistiek e-commerce en ontwerp van magazijn en distributiecentra.